Fågeln börjar kika fram ur stenen

Minns ni min fråga, vad ni trodde det var jag skulle försöka släppa ut ur stenen? Jag arbetar vidare på det. Ni skall få se lite mer:
fortsättning följer de närmaste veckorna.
Varför fick jag då för mig att försöka släppa ut en fågel ur stenen? Jo, jag läser Harry Martinson. Blir så inspirerad av hans målande språk. Dessa raderna fick mig att vilja släppa ut den fågel som fösvann in i berget:
 
Utdrag ur Harry Martinson Fågel Fenix ur Doriderna:
 
"En pojke gick i skogen och letade brytris och torra grenar från vindfällen. Hans mor skulle baka den dagen och ville ha ved till ugnen.

Medan han letade kom han nära intill skogsberget. Där fann han gott om brytris. Men när han böjde sig ner flög en ungfågel upp och försvann in i berget.

 Pojken blev förvånad över att fågeln kunde flyga rakt in i berg och bli kvar inne i stenen. Ändå var stenväggen slät och hade ingen springa. När pojkens häpenhet var över gick han hemåt med risbördan han samlat.
 Efter baket fick han ett smakbröd som uppmuntran.

- Det brytriset värmde bättre än någon annan ved vi tänt med, sade modern. Var fann du det riset.
- Bland bräkenen invid berget, sade pojken. Där såg jag också en fågel. Men den försvann in i stenen. Ändå var den bara en kyckling, fast den var grannare än något jag sett av fåglar."
 
Följer ni med på sliperietgylsboda.se så ser ni vad jag haft för mig när jag inte jobbat på skulpturen. Sliperiarbete, besökare i Sliepriet & i Transformatorn
 
och så lite djurrunda & plockat blåbär  Nästan så vi kunde ha en ny slogan för Gylsboda:
"Gylsboda, där blåbären är blåare, mossan mjukare & Diabasen hårdare" <3 
 

Kommentarer
Mikael säger:

Spännande och häftigt

Svar: Tack Mikael, vad roligt att höra att du tycker det! Häng med framöver, så skall vi se hur den blir till slut. Det är lika spännande för mig, ha, ha.
Pia Lindberg

2017-09-11 | 09:00:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback