Snälla, låt oss hjälpas åt!! Tack!

Jag har blivit Gammelmoster!! Stolt sådan, så klart. Lilla Liv ville inte vänta till nästa år utan anlände redan förra veckan. 
Här sover hon tryggt hos sin lilla mormor & håller i morbror Jespers finger. Kan det bli gulligare?!
Jag gjorde en liten present till den nyblivna mamman & en till lilla bäbisen.
Detta lilla Liv hälsar vi nu välkommen till livet här i Gylsboda <3 
Vi önskar innerligt att hon skall få växa upp i harmoni med goda förebilder runt sig. Vi skall göra vårt bästa!! 
MEN
nu kommer vi till något mindre trevligt. Och här ber jag om hjälp. Från alla, faktiskt. Tack!
Jo, som ni vet jobbar vi här med att skapa ett kulturcenter, välkomnande för alla. Jag älskar mixen av olika människor från olika håll i världen med olika egenheter. När det pratas hej vilt på olika språk trivs jag som fisken i vattnet. Bland härliga människor som vågar vara sig själva. Det har visat sig att flera aktörer som är med & bygger upp Sliperiet trivs, känner den goda atmosfären i Gylsboda & ber oss hålla ögonen öppna efter hus i området. Det är ju underbart!! Så långt, allt toppen. Så kommer då detta MEN. När samma underbara människor kommer & frågar hur det egentligen är här i Sverige, tycker många illa om invandrare? Tycker många illa om "hippies" (som personen i fråga själv uttryckte det). Detta när de kommer tillbaka från en liten shoppingtur. Vad hade då hänt??! Jo, det hade kommenterats högt & ljudligt om hur de ser ut, de hade getts otrevliga tillmälen osv osv. 
Jag blir ledsen och jag skäms. Jag vill vråla att skärp er för helvete, till de som obetänksamt vräker ur sig nedlåtande kommentarer och sprider äckliga vibbar.
Vi vill ha en levande kommun, en levande landsbyggd osv. Vi vill att arbetstillfällen skapas & att människor etablerar sig här. Då måste ju alla få känna sig välkomna, även den som inte är blond & blåögd & har kammat luggen ordentligt åt rätt håll. 
Vi sitter i arbetsgrupper i kommunen för att jobba med bl a att förbättra företagsklimatet. Mycket bra initiativ & ett gott arbete. Men skall det leda någonstans börjar jag inse att det är attittyder vi måste jobba mycket med, på bred front. Kan vi hjälpas åt med det? Snälla!! Inte vara rädd för det annorlunda, var nyfiken! Prata med, inte om. Tack! 
Jag tror att Liv tackar också, så hon kan få växa upp i ett samhälle som är varmt, positivt och välkomnande för alla. Please!
 

Kommentarer
Lina H säger:

Pia, liksom du blir jag både skrämd och skäms för mångas inställning till det mångkulturella. NEJ! Jag gillar inte alla invandrare! NEJ! Jag gillar inte alla svenskar heller! NEJ! Jag gillar inte alla människor! Men om jag gillar dem eller inte har inte med färg, form eller läggning att göra! Att vara öppen för andra, våga fråga, våga lära känna och våga släppa in...det måste hela det svenska samhället bli bättre på. Kram till dig som kämpar! Du gör rätt!!!

Svar: Tack, gott att det finns människor som du, som inte dömer efter ytan på människor. Du är så bra!! Tack & kram <3
Pia Lindberg

2017-12-08 | 11:11:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback