HKG på Bäckaskogslott & Diabashänge mattpolerat/blankpolerat

Igår var jag på audition för mentorer i ett projekt där tanken är att kvinnliga företagare skall stötta nyanlända kvinnor som har en affärsidé de vill förverkliga, lite hjälp att lotsa i det Svenska samhället & genom byråkratin för att underlätta att kunna komma igång. Kanske lite stöttning med språk, förklara kulturella skillnader och vad för andra frågor som kan komma upp. Ett härligt gäng kvinnor med stora hjärtan samlades på Naturhälsan för att ansöka om att bli mentorer, nu väntar vi med spänning på besked. Skulle kännas skönt att åtminstonde kunna göra något litet, istället för att bara gå & känna sig otillräcklig inför allt som händer. Samtidigt kommer det med all säkerhet att bli väldigt utvecklande för mentorerna som alla gånger kommer att lära minst lika mycket från invandrarkvinnorna. Spännande!
 
En av de andra ansökande mentorerna haltade rejält igår, pga en bruten lilltå. Stackaren, så plågsamt, tyckte jag och tänkte på beskrivningen av lilltån som en liten radar som är till för att upptäcka utskjutande stolsben & annat. Och vad är då det första jag gör idag? Jajjamensan, smack i stolsbenet, jodå, den lille radarn funkade alldeles utmärk. Kolsvart & ser ut att kunna ramla av när som helst, den lille fulingen. AAAJJJJJ!! 
 
Jag tvingade ner den stackars svarta klumpen i ett par uttrampade skor & linkade bort för att öppna i Transformatorn. Ett härligt sällskap från Bjärehalvön som med stort intresse lyssnade på min berättelse om Diabasen, dess inflytande på Gylsboda & vår historia, små anekdoter från forna stenhuggartider osv. Sen var vi inne i Transformatorn & kikade lite på konst & hantverk av mig & mina kollegor som finns representerade där. 
Hemma igen befriade jag svartklumpen från skofängslet, det får bli ullstrumpa & plastpåse. 
I den stassen har jag börjat packa inför HKG´s utställning på Bäckaskogs Slott. Plockar med några exempel på lite mera arbetade hängen, men tar även med något modell enklare, som detta som jag polerat riktigt blankt på ena sidan & så är det mattpolerat på andra sidan. Så kan bäraren välja sida efter dagsform. 
Några skulpturer har jag också tänkt ta med. 
Lördagen bygger vi (ett 30-tal konstnärer) upp utställningen i slottets Mariasal (1 trappa upp, puh, stackars lilltån).
Söndag kl 10-17 håller vi öppet. Kom & titta & träffa konstnärerna på plats. Mycket fint & varierat utbud vågar jag lova! Kan med fördel kombineras med Vångabygdens Skördefest. Välkomna!! 

Kommentarer
Sandra säger:

Heja dig Pia! Detdär mentorskapet låter ju jättespännande! :D

Svar: Tackar, lite hejarop & jubel är ju alltid trevligt ;) Jo men visst låter mentorskapet spännande. Håll tummarna för att jag blir uttagen!!
Hoppas ditt nya spännande jobb går bra också!! Tack & kram!
Pia Lindberg

2015-09-12 | 10:43:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback