En annorlunda silverring med rå Diabas som bara blev..

Jag får ofta frågan var jag får inspiration & idéer ifrån till nya smycken. Ofta är det något jag ser i naturen. Men det kan lika gärna vara något helt annat. Här har vi ett exempel:
 
Jag gick ut i verkstaden för att göra ett par örhängen. Tog fram en silverplåt för att såga ut delar till dem. 
En liten bit av plåten var dubbelvikt, sedan jag gjorde delarna till kryckan. Längst ned på hylsan ser ni att plåten är dubbel.
Jag skulle såga bort den lilla biten som var kvar av den dubbla plåten. Då slog det mig att det blev en ganska häftig effekt, om jag sågade en liten bit in. Så jag sågade av en bit & hamrade den dubbla delen. Så formade jag till en rå Diabas & borrade ett par hål i den för fastsättning. Jag valsade en 3 mm silvertråd till ringskena & formade till den. Så lödade jag ihop det hela, inkl två silvertrådar för fastsättning av Diabasen. Utan att jag alls planerat det så bidde det en ring. Det absolut roligaste skapandet är det som bara kommer sig så. Sen är det inte ofta man kan unna sig lyxen att göra så, när beställningarna hopar sig. Men jag tror ändå det är viktigt att tillåta sig att göra det ibland. Då blir beställningarna också bättre, när kreativiteten fått lite ny näring. 
 
En trevlig helg önskar jag er! Här lär det bli mycket tid i verkstaden & i Transformatorn där jag har några sällskap bokade för visning & lite prat om Diabas, Gylsboda historia med Harry Martinsson & Diabasen i centrum osv. Känns som det kan bli en omväxlande & rolig helg!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback