A tree with a story

Varje träd har en historia att berätta. Ta tex dessa flera hundra år gamla ekar, som sett bl a 1600 talets snapphanefejder. Historien säger att det tom hängdes Snapphanar i just detta träd i Wanås park, där Lexi & Robin  står & känner historiens vingslag. 
En helt annan, men inte desto midre dramatisk historia har detta magnifika träd.
Konsten att göra beaded bonsais fick Hanan lära i Syrien, via en kvinna från Japan. När Hanan tvingades fly från krigets fasor i hennes älskade Damaskus tog hon konsten med sig. Kanske var den en liten, liten trygghet i all ovisshet och skräck. I Egypten gjorde hon den första grenen till detta träd. Den följde så med under resten av flykten och hamnade så med Hanan i Göinge skogarna. Hennes berättelse om hur hon vill avbilda det vackra i naturen med denna konst som kommit med henne för att stanna i Sverige berör in i hjärtat. Trädet har hon gjort klart sedan hon kom hit. Man känner verkligen kärleken för naturen, för det vackra, ett hopp mitt i allt det svåra. 
Jag gör foten till hennes träd. Här står Hanans vackra träd med sin speciella historia på en fot av Diabas ifrån Gylsboda. Diabas som bildades för mellan 900-1500 miljoner år sedan.. Snacka om ett träd med en historia att berätta!!
 
Hanan Bara. 
 
I morgon är det Luciafirande i simhallen i Lönsboda. En hantverksmarknad arrangeras i samband med detta.
Tackar arrangörerna, kul att ni fixar detta! 
Kl 17.00 i Sporthallen i Lönsboda öppnar hantverksmarknaden. Där kommer bl a att finnas raw choklad (försvinnande god och dessutom vacker att se på), fantastisk keramik, såväl bruksföremål som skulpturer, målningar och säkert mycket mera som jag inte har koll på. Och så kommer jag med lite smycken i Diabas & silver och sist, men absolut inte minst: Hanan skall för första gången visa sina träd för försäljning. Missa inte det!!
Kom och träffa Hanan i morgon och se hennes konst. Efter 3 månader (japp tre månader!!!) på SFI går det bra att kommunicera på svenska. Och jag, jag är stum av beundran.
 
Det stämningsfulla luciatåget där Lucia åker ut på båt i vattnet är kl 19.00. Lucia kommer att krönas med ett smycke som ni får se i nästa blogginlägg :) 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback