Enkel matematik.. handsmidd ring i silver.

 
Ja jösses så dant. Här snackar vi enkel matematik. Att räkna på längden på ämnet till en silverring. Hur enkelt som helst. Ringstorleken (diameter) gånger pi. Det sitter i ryggmärgen sen skolan, tom med decimalerna: 3,141592654. Sen lägger man till plåttjockleken två gånger. Nu skulle jag göra en liten hylsa som jag slog ut så den konade tillräckligt för att få i en sten & kunna slå ner tillräckligt med silver för en infattning som skulle hålla.
Då fick jag ju dra bort diametern på lilla hylsan från längden på ringämnet. Och DÄR har det blivit kryss i skallen idag. Istället för att sen lägga till plåttjockleken två gånger har jag dragit ifrån den också. Suck.
Ja, ja, detta resulterar i att jag gjort en ring som jag kan behålla själv som lillfingerring ;) Det blev ju i alla fall bra övning i ämnet. 
Yeah gee this is so daft. Here we're talking simple math. To calculate the length of the material to a silver ring. So easy. The ring size (diameter) multipied by pi. I know it by heart, even with decimals: 3.141592654. Then add it to the sheet thickness twice. Now, I would make a small sleeve that I struck out to a cone, much enough to get the little stone in place and still have material to be able to get  a silver bezel to hold the stone.
Then I pull off the diameter of the little sleeve from the length of the ring blank. And that´s where I had a melatdown in my head today. Instead of adding the thickness of the sheet two times I took it away.. Sigh.
Wel, well, this results in that I made a ring that I can keep for myself as the little finger ring ;) It was, after all, good practice in the subject.
 
Och när vi pratar enkel matematik måste jag bara kommentera debatten om problemen med det ökade intresset för ekologiska varor. Här krävs det väl inte så speciellt mycket sunt förnuft & eget tänkande för att se att det inte är mera gifter vi behöver lägga till för att rädda denhär stackars sargade planeten?! Men vill man ha lite mer på fötterna finns det intressant läsning tex hos naturskyddsföreningen på följande länk:
And when we're talking simple math, I just have to comment on the debate about the problems of the growing interest in organic products. It doesn´t requires that much common sense to see that more toxins isn´t what we need to add to save this poor ravaged planet. But if you want a little more information, there are interesting reading from Nature Conservation at the following link:
 
Jag gjorde mig en fräsch ekologisk sallad till lunch med nybakade fröknäcke. Sen kände jag mig lite piggare i huvudet igen, så nu skall jag nog få ihop nästa försök- med enkel matematik.
I made myself a fresh organic salad for lunch with freshly baked hard bread. Then I felt a little more alert in my head again.
 En eftermiddagspromenad med sonen & hunden blev pricken över i:et
An afternoon stroll with Max and Sensi was the icing on the cake this day.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback