Diabaslykta med fårhuvud i Diabasglaserat stengods.

Jag känner mig lite som en galen kemist när jag provar mig fram med en gnutta av olikla ämnen för att få fram en stengodsglasyr som är baserad på stenmjöl av Diabas. Rent ut sagt skitkul!!!
Grundglasyren blir åt det bruna hållet. Men här har jag lagt i en gnutta koboltoxid.
 
I feel a little like a crazy chemist, experimenting and mixing a little bit of this and a little bit of that of different substances, to find a stoneware glaze based on Diabase dust. It´s a blast!!!
The basis Diabase glaze I´ve made gives the caramics a brownish colour. Here I´va added a tiny bit of cobalt oxide.
 
 
Diabaslyktan har ett fårhuvud i keramik, som är glaserat med Diabasglasyr. Nu är det kanske lite skumt med blåaktiga fårskallar..? Fast jag har ju turen att ha en väldigt stöttande & peppande kollega i konstnär Karin Thuresson, som väldigt tröstande sa att det faktiskt finns tackor som har blåskimrande huvud, när jag sa innan jag öppnat ugnen att resultatet riskerade bli lite väl blått. 
 
The Diabase candle lantern has a stoneware sheephead, glased with my latest cobalt Diabase glaze. Maybe a bit strange with bluish sheepheads..? But my supportive colleague said that she has seen sheeps with blue shimmering heads..
 
 
 
Det är i alla fall en väldigt behaglig glasyr som jag tycker mycket om. Kanske inte den ultimata just till fårskallar, men, men..
 
Nu skall jag skynda ut i det vackra vädret & forma klart en liten sten som skall med till kvällens silversmide, en ring till skall det bli. 
 
Anyway, I think it´s a very pleasurable glaze and I like it a lot. Maybe not the ultimate sheep head glaze, but for others than that..
 
Now I must hurry out in the beautiful weather to work on a little stone to bring to tonights silversmithing. 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback