Diabasbordet

Jag har gått & filosoferat över tänkbara citat eller vackra ord att dekorera ekskivan till vårt Diabasbord med. En glödritad text har vi tänkt oss. Funderade medan jag stod & arbetade på stommen. Ganska tungt jobb, så jag tog en paus för att promenera och funderade vidare på vackra ord. 
Jag har ju mitt absoluta favoritord. Harmoni. Klingar så vackert & säger så mycket.
 
Skrotstenshögar däremot är väl inte precis något vackert ord. Men..
 
I´ve been thinking of what quote to use for decorating the wooden top oft the Diabase table, while working on it.
It´s a pretty heavy work, so I took a break to take a walk and to think about beautiful words. I have a favoutire: harmony. Sounds lovely and tells us so much.
 
Scrapstonepile however is not a particulary nice word. But..
 
 
 
 
 
..ser ni de små gula solarna som kikar fram bland skrotstenarna?
Tussilago. Nog är väl det ett vackert ord?! Och vilka tappra kämpar de är!
 
.. can you you see the tiny yellow suns shining amongst all the stones? Coltsfoot, in Swedish they are called Tussilago, and that I think is such a beautiful word. 
 
Men jag känner ingen lämplig dikt eller fras om Tussilagon. Däremot slår det mig- jag är ju på "Strövtåg i hembygden".. denna vackra Frödingdikt som många känner till, speciellt som den tonsatts så lyckat av  Mando Diao.
Första versen:
Det är skimmer i molnen och glitter i sjön,
det är ljus över stränder och näs
och omkring står den härliga skogen grön
bakom ängarnas gungande gräs.
 
Kanske blir det den vi väljer? Klurar vidare medan jag fortsätter mitt eget strövtåg bland Diabasen.
 
But I dont know a poem about coltsfoot. But while walking there I think of the poem by Fröding "Ramble in the home region".
First verse:
With dazzle from the clouds and glitter from the sea
there´s light over seaside and capes
and around stands the beautiful woods so green
behind the meadows with its swaying grass.
 
Maybe that´s the one to pick? I keep brooding while I continue my own ramble among the Diabase.
 
 
 
 
 
Jag skall naturligtvis konsultera kollegan  Karin Thuresson också- det är hon som skall glödrita.
Of course I will discuss the choice with my colleague Karin Thuresson- she´s the one to do the fire wrighting.
 

Kommentarer
Rebecka säger:

Åh vad vackert med tussilagona (hur böjer man ordet i plural?). Älskar våren!!!

Svar: Tussilagosarnarnana ;) JA visst är våren underbar!
Pia Lindberg

2014-03-24 | 13:42:52
Bloggadress: http://livetpatorpet.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback