Härlig midsommarhelg, lite jobb & lite ledigt. Nya silverörhängen med Diabaskulor.

Midsommar. Nypotatisen skall kokas ute över elden, som traditionen bjuder hos oss.
Midsummer. We´re boiling the potatoes outside at the fire, as we use to do for this feast.
 Sensi uppskattade valet av grillplats, vid Hjärtasjön så hon kunde gå & bada.
Sensi enjoyed the walk at the lake, so she could go swimming as she likes.
 
Många besökare i konsthallen under midsommarhelgen, verkligen fantastiskt roligt. Bl a några med anor härifrån som kunde berätta underbara gamla historier från gamla tiders Diabasbrytning. Lite midsommarfint får vi ju ha det i konsthallen också.
A lot of visitors in the art gallery, that´s so nice!! Some with lovely storys from old times in the quarry.
We brought in midsummer flowers for the Diabase vase.
 
 
Nu är det kallt & regnigt. När jag inte är i konsthallen får det bli inomhusarbete. Lödat ihop små örstickare, där den tunna tråden skall gå genom örat & den tjockare skall hålla fast Diabaspärlan. Detta till en beställning av örhängen som inte får hänga ner något. Och eftersom jag inte vill använda lim fick det bli denhär varianten då. Här har jag riggat upp silvret för lödning.
Silver solding, makeing ear stickers. The thin part is to go trough the ear and the thicker is for holding a Diabase pearl. The customer wanted pearls to sit right at the ear lobe, not to hang down. Since I don´t like useing glue, this is how it has to be.
Lyckligtvis kom mina nya små 1,5 mm diamantborr med posten i torsdags, så jag kunde borra hål i Diabaskulorna för att kunna trä dem på den tjockare silvertråden & sedan böja tråden för att låsa fast stenen.
 
Men när jag la ifrån mig kulorna & bara la stenar runt för att de inte skulle rulla iväg fick jag nya idéer på saker jag skulle vilja göra istället. Detta blev ju så härligt med kontrasterna. Men nu måste jag fokusera på att jobba undan beställningar innan jag svävar ut med skapandet. Att hitta på nya saker att göra är inte ett problem, snarare tvärt om..
When I just put the Diabase pearls down for drilling, I got another idea of what to do with them, I love the contrast here to the raw Diabase, but now I must focus to do the ordered stuff at first. There will never be a problem finding new things to do..
Åter till verkligheten.
Back to reality.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback