Tips på silverputs du kan göra hemma

Ikväll skall det bli spännande att se hur det är med dehär polarna. De små är förhoppningsvis klara ur glasyrugnen, den stora skall vara klar i första bränningen & skall nu glaseras. De ser helt galna ut med sina stirrande ögon, jag vet ;)
 
Tonight I´m excited to see how these fellows has been doing in the oven. The small ones has been in for their second round, so they are hopefully ready. The big one is ready for getting it´s glazing tonight. They look completely crazy with their hugh staring eyes, I know they do ;)
 
 
Jag fick frågan om jag kunde polera upp ett smyckesset med filigrankulor i silver, så det blev blankt & fint igen. Eftersom det inte går att komma åt att polera på insidan provade jag på lite hederlig husmorskemi.
 
I was asked if I could try to get this set of silverjewellery all shiny again. Since I can´t polish the inside of the filigreepearls, I tried to do some honest matronchemistry. 
 
 
Ni kan använda detta till bestick, smycken, eller vad för föremål ni har i silver som börjar se lite tråkigt ut. Lägg ett stycke aluminiumfolie i botten på en glasform. Strö över ett täcke med bakpulver. Lägg på silverföremålen, pudra över lite mera bakpulver & fyll på med kokande vatten så det täcker hela härligheten. Var gärna ute eller under en fläkt när ni häller på vattnet, reaktionen blir ganska kraftig & det kan stänka lite i början. För att inte tala om hur det stinker.. Blä. Efter ca 3 min är det dags att fiska upp sakerna ur sitt lilla spa. Jag borstade med en mässingsborste (inte med för hårda borst, då kan det bli repor) och jag hoppas ni ser skillnaden från första bilden. 
 
You can use this for cutlery, jewellery or whatever silveritems you wish. Use something like a dish out of glas and put a piece of tinfoil all over it´s bottom. Put a layer of baking powder on top of it. Put the silveritems on the bed and then sprinkle a little more of baking powder. Boil much enough water to cover it all, and pour the water into the dish. It will be quite a reaction, so don´t stay with youre nose above it. It can splasch a little and the smell isn´t very pleasant. After about 3 minutes I took the jewellery out of the bath and rubbed it with a brassbrush (use one with quite soft bristle, so it doesn´t scratch your items). I hope you can see the difference!
 
 
Before:  After: 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback