Keramik och Diabas i skön kombo

 
 
Så blev resutatet. Jag hade kanske väntat mig att mönstret jag gjorde i själva godset skulle synts mer, men det gör inget. Glasyren blev så läcker tyckte jag. Jag snörpte in lite i formen från början, med tanke på att jag skulle knyta Diabashjärtat som dekoration på vasen. Jag tycker om att hitta sätt att kombinera materialen på.
 
Här en variant på samma tema:
 
 
 
Kruxet var bara att glasyren rann väldigt mycket.. Inte så bra för utrustningen i ugnen, aj, aj.
 
 
Tur att mina slipskivor till Diabasen rår på även envis glasyr som hamnat där den inte skall, puh.
 
 
Jag har förstått att många blivit avskräckta av vår översvämning, har fått många frågor om det går att komma fram med bil. Jaa då, det inga problem att köra fram till huset. Efter X antal ton med fyllning har vi fått upp vägen över vattenytan igen. Väldigt lyxigt!

 
Om ni har baklust & inte har så mycket tid delar jag nedan ett recept på en god, snabb & lättbakad sort. Nu blev det tyvärr ett totalt avsteg från hälsotänket.. Skall återgå till det, nu har jag dessutom massa nya härliga ingredienser till rawfood, efter att goda grannarna kommit tillbaka från semesterresan. Bara för att jag sett till djuren (var ju bara mysigt med sån kelkatt!!)  fick jag en mängd olika riktigt bra rawfoodingredienser. Allt packat i denna underbara väska:
 
 
 
Ser ni så läcker den är!! Här har jag tjatat om Djurens Parti med ugglan i loggan, jag har gjort ugglor på längden & tvären i silver, Diabas & keramik. Väskan kunde ju liksom inte varit mera träffande. Tack!!
 
Över till receptet. 
 
 
Jag har lagt till vit choklad till nogaten på ovansidan. Jag bytte ut lite av sockret mot honung, tog mandelmjöl istället för vetemjöl (lite, lite mindre onyttigt..). Jag dubblade satsen, så blev det lagom till braspannan.
 
I övrigt har jag följt receptet som jag hittat på  www.recepten.se 
 
Tid: 45 min varav 10 min i ugnen och 20 min i kylskåp
 24 st

Ingredienser:

Garnering:

Gör så här:

  1. Sätt på ugnen på 200°C.

    Smält smöret. Ta bort kastrullen från värmen när ungefär hälften av smöret smält och låt resten av smöret smälta av värmen runtomkring.

  2. Ta fram en ugnsform 20x30 cm (för en sats) och klä den med bakplåtspapper.
  3. Blanda havregryn, strösocker, vaniljsocker, bakpulver och vetemjöl i en bunke.
  4. Tillsätt det smälta smöret och sirap och rör till en jämn smet.
  5. Platta ut smeten till ett jämnt lager i formen.
  6. Grädda i nedre delen av ugnen i 200°C i ca 10 minuter tills kakan fått gyllene färg.
  7. Låt kakan ligga kvar i formen. Ta fram nougaten.

    Hyvla eller skär med kniv längs kanten på nougaten och lägg sedan nougatbitarna på kakan så att den smälter.

  8. Bred ut nougaten till ett jämnt lager. Gör gärna mönster med en gaffel.
  9. Låt nougaten stelna i kylskåp ca 20 minuter.
  10. Lägg kakan på en skärbräda och markera rutorna med en kniv.

    Använd sedan en vass och bra kniv för att skära ut kakorna. Var försiktigt så att inte kakan spricker.

    Lägg kakorna i en burk med bakplåtspapper mellan lagren. Förvara i kylen eller frysen.

     
     
     
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback