Diabasglasyr??!

Jo, ugnen var klar, så de förut helbleka hönorna hade fått lite färg.
 
Yes, the oven was ready, so the formerly pale chicken are now a little more brightly-coloured.
 
 
Men det var som jag misstänkte. Den rödaktiga glasyren var lite för utspädd, jag hade velat ha den mer som på den första hönan, närmast i bild. Det är även många andra faktorer som påverkar, så som var i ugnen de är placerade, hur mycket ugnen är packad, exakt temperatur osv osv. Glasering är ett stort ämne. Men nu skall ni få höra: jag skall äntligen få köra ett prov med glasyr blandan med stenmjöl av Diabas. Det skall bli så spännande!! Tänk om jag kan få till ännu ett sätt att kombinera keramik & Diabas! Det lär behövas en hel del experimenterande & testande innan jag hittar rätt med ämnen att blanda i, rätt mängder osv, men det skall bli riktigt intressant. På måndag skall jag blanda till min första Diabaslgasyr :)
 
But it was as I suspected. The redish glaze was a little too thin, I wanted it more like the first one in the picture. There are a lot of parameters that affects the result, such as where in the oven the items has been placed, how many items there are in the oven etc. 
But I´m happy to be able to start experimenting on monday with trying to mix a Diabase glaze! I´ll try to use stone meal to mix a glaze and see what will happen. Very exciting!
 
 
Storhönan glaserade jag i måndags. Såhär ser det ut innan det åker in i ugnen. Färgen här säger ingenting om resultatet. Förhoppningen är att ögonen skall bli blå, kam & stjärt rödaktiga & kroppen brunaktig med lite mörkare effekt på vingarna. Näbben skall bli glasartat gul. Sen återstår det att se hur resultatet blir. 
 
I glazed the big hen last monday. This is what it looks loke before it gets into the oven. The colour is nothing like it will be after being burned. They eyes will for example hopefully get blue. But one can never be sure.
 
 
Dessa pigga åldringar är inställda på en slappakväll :)
 
Those alert old ones are planning for a nice and calm evening..
 
 
 
 
Men det får stå för dem, själv har jag helt andra planer. Jag skall fortsätta fixa med stenar till den blivande smideskronan. 
 
But for me, I´m planning for an evening of work. I´ll keep working with the Diabase stones for decoration of our intended chandelier of wrought iron.

Kommentarer
Anonym säger:

Vad kul att du skriver och berättar om keramiken, glasyrer och diabas. Själv sitter jag nog i min egen "lilla värld"
Vilken fin blogg , letar lite tips att förnya och göra min hemsida www.ateljesigge.se lite mer personlig.
Kram Sigge

Svar: Tack, vad roligt att du tittar in på min blogg. Jag tycker din hemsida är superfin och väldigt inbjudande!! Kram / Pia
Pia Lindberg

2014-02-27 | 04:54:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback