Kungakedja

Kungakedjan är påbörjad.
Hur gör man?
Jo, man tar en rund sticka & fäster i borrmaskinen. På den snurrar man upp silvertråd, så den blir till en spiral.
Spiralen sågar man upp med en tunn klinga:
 
 
så man får små ringar:
 
 
som man sedan knäpper ihop till rätt mönster:
 
 
Pilligt, men roligt. Det är långt kvar innan halsbandet är klart. Mycket länk kvar att göra, sen skall det till ett fäste och så en polerad oval Diabaskula som skall sitta längst fram.
 
Idag krockade det lite när jag fick besök i lilla verkstaden av gäster som ville se hur det går till att polera Diabas, just när jag skulle till Svarta Bergen för att guida ett annat sällskap. Jag hoppas att de kommer tillbaka vid ett annat tillfälle, så jag hinner visa ordentligt när vi har mer tid. Jättekul med folk som är så intresserade, då vill man ju har tid att visa ordentligt också.
 
Guidningen var kul, trevlig grupp som var intresserade av Svarta Bergen och av Diabas. Glädjande att se att det är en hel del besökare såhär en dag i veckan. 
 
Nu börjar allt falla på plats till torsdagens vernissage. Har hyfsad koll på vad jag skall plocka med dit. I morgon skall allt packas & listas.
 
Ikväll har det faktiskt varit en avkopplande kväll utan arbete!! Det har varit invigning av Gylsbodas Konserthall & Lönnkrog!! Det ni! Det är i Gylsboda det händer! Supermysigt ordnat, fin lokal, god fika & fantastiska musiker. Lokala förmågor som ges möjlighet att visa sina talanger på scen & gör det med bravur. Imponerande arbete som föreståndaren lagt ner & det blev mycket lyckat. Grattis till succén & tack för att vi får vara med om detta.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback