Renoveringsbeställningen klar.

Hur har ni det i julstöket? Massa "måsten" kvar innan julefriden kan infinna sig? Kanske vi skall ta & skala bort några "måsten"?! Jag inser att jag hinner inte alls med varken allt eller hälften av det jag tänkt, men det funkar ju ändå. Har i alla fall fått klart ganska många julklappar idag, när Max ändå skulle iväg med sitt knä. Oj så mycket folk det var ute i stan & julshoppade!! Skönt att komma hem till lilla verkstaden igen!
 
Jag har fått ihop den lite kluriga beställningen, där kunden vill ha ett hänge gjort av detta, som hon inte visste riktigt vad det varit eller vad det var för material och med en pärla som saknades. Något som kommit från hennes barndomshem. Här har jag börjar forma till en bit bärnsten att sätta i där det saknades en pärla:
 
Jag borrade för att fästa en silverring till hänge. Men jag ville ändå löda ihop ringen för att den skulle sitta säkert. Det var inte helt enkelt, eftersom jag inte vågade värma på konstruktionen. Men väl inbäddad med värmestoppgelé klarade den det hela utan att släppa i några gamla lödningar. Bärnstenen skiljer sig lite från de andra pärlorna som är röda & gröna, men det blev ok tycker jag. Får se vad kunden säger om det.
 
 
Igår körde vi hem mer hö till våra gosiga hästar. 
Kanonbra hör i år, tackar den torra sommaren för det. Gott, gott, tycker hästarna.
 
Häromdagen hade vi besök av vänner som liksom jag inte är allätare (själv väljer jag bort kött, här skulle vi även plocka bort gluten, mjölkprodukter, socker & tillsatser som tex konserveringsmedel). Kul att få tänka till lite i köket & jag tror att det är riktigt hälsosamt att välja bort mycket av detta.  Desserten blev en rawfood äppelpaj & den kommer jag absolut att göra flera gånger. Vill ni testa? Både nyttig & riktigt god!! 
Jag följde inte riktigt något recept, men på ett ungefär såhär:
 
Till pajdegen:
1 dl hasselnötter
3 dl mandlar
1-2 msk rapsolja
2 tsk kanel
½ tsk kardemumma
10 färska dadlar
1 msk honung

Fyllningen:
5 äpplen
2 bananer
10 dadlar
1 tsk kanel

Garneringen:
2 skivade äpplen

Gör så här:
1. Kör mandlar och nötter i mixer tills det blir nästan till mjöl.
2. Tillsätt olja, kanel, kardemumma och dadlar och mixa ihop.
3. TIllsätt honungen och mixa till en deg. Tryck ut degen i en pajform.
4. Mixa ingredienserna till fyllningen och lägg i pajskalet.
5. Garnera med äpplen.

Serveras tex med cashewgrädde, eller om man inte kör 100 % raw- med turkisk youghurt smaksatt med vanillin & honung. 
 
Stressa lugnt nu i det fortsatta julstöket & prioritera det som egentligen är viktigt. Skall själv försöka följa det rådet :) Försöka hinna va något mindre osocial, inte bara jobba heeela tiden.
I morgon kväll skall jag unna mig lyxen att sätta mig hos frissan & pusta en stund. Inte lär det bli lätt för henne att få någon ordning på svintokvasten jag ligger inne med.. Men hon är duktig, så det blir nog bra med det.
 
 
 
 
 

Kommentarer
Sandra säger:

Du har så rätt! I juletid är det så lätt att stressa upp sig över alla förberedelser. Men då försvinner ju hela Detdär mysiga med julen, och det hade det ju varit tråkigt att gå miste om.

Svar: Visst är det så! Din tacksamhetskalender är så inspirerande, jag delade den på min blogg idag. Många som behöver påminnas om hur mycket vi har att vara tacksamma över!
Pia Lindberg

2013-12-20 | 08:35:59
Sandra säger:

Du har så rätt! I juletid är det så lätt att stressa upp sig över alla förberedelser. Men då försvinner ju hela Detdär mysiga med julen, och det hade det ju varit tråkigt att gå miste om.

2013-12-20 | 08:35:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback