Vinbärsremmar & slutspurt på auktionen

Tillbringat större delen av dagen med vinkelslipen i högsta hugg, så nu är jag ganska mör. Har börjat på att göra en späckhuggarfena. Vi får se framöver hur den artar sig.
 
Underbart utejobbarväder. Emla håller med, det är SÅ skönt i solen!
 
Vinbärsremmar har jag också gjort idag, de sköter sig själva på tork i ugnen.
Om någon skulle vilja göra sådana gjorde jag ungefär såhär:
Först mixade jag knappt en halvliter svarta vinbär tillsammans med en banan och lite vaniljsocker.
Sen hällde jag smeten på bakpapper på plåt, smetade ut ganska tunt & in i ugnen.
50 grader, med en springa öppet för att släppa ut fukten.
Så fick det stå på tork ca 8 tim, tills hela alltet släpper från pappret, man skall kunna dra bort hela "kakan" från pappret.
 
Sen är det bara att klippa remsor
Jag rullade dem och la dem i glasburk.
Går hem bra som godis här. Lite syrliga, man skulle säkert kunna mixa ner någon torkad frukt eller lite honung om man vill ha dem mindre syrliga. Och vilka bär man stoppar i är en smaksak.
 
Nu går vi in på slutspurten på auktionen på 
https://www.facebook.com/groups/419908371459351/
I morgon kl 20.00 är det dead line. 
 
Bl a kan man där lägga bud på ett smycke med önskat djurmotiv. Kanske en fjällko?
 
Men det är helt upp till köparen vilken djur man önskar på sitt smycke, sin ljuslykta & sin tavla.
Hela summan kommer att gå till att hjälpa gården som fick sina arbetshästar dödade av blixten.
I morgon kväll vet vi hur mycket det blir.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback