Diabas och damasksmide

Jag tycker det är så vackert med damasksmide, har sett på när de smider knivblad och det blir fantastiska mönster i dem. Tanken tilltalar mig att utöver silversmidet även kombinera Diabasen med "vanligt" smide. Så jag tog en liten bit material som "blev över" ur ett knivblad som sambon smitt, där mönstret framträder tydligt. Så har jag format till det & satt ihop det med silverringar med en Diabas. Här ser ni resultatet:
 
Och såhär ser det ut hängande kring halsen:
 
 
Visst är det ett vackert mönster?! Det uppstår genom att ämnet viks och bankas ut ett stort antal gånger under smidesprocessen. Den typen av smide är det sambon som sysslar med, jag håller mig till silversmidet. 
 
Större delen av dagen har jag stått & slipat in formen på sjöjungfrun jag håller på med, i Diabas. Till slut fick jag en blick från Sensi som sa mig att det var dags för en paus för hundpromenad. Så fick det bli.
 
Emla kommer också och pockar på uppmärksamhet allt som oftast.
 
 
Hon vill ha godis. Paprikafrön är mycket populärt. Nu kommer alla paprikor på en & samma gång ;)
Så det blir mycket godis när fröhuset blir kvar till hönsen. Har aldrig förut haft en planta så översållad av paprikor!
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback