Tovning

Ok, nu är jag liiite orolig att Karin skall bli irriterad, eftersom hon råkade fastna på ett litet foto idag också & jag råkade glömma fråga om det är ok att jag använder det i bloggen. Annars får man ju inte göra så, egentligen..
Men eftersom det är till ett gott syfte- att visa lite vad vi pysslar med- så är det nog ok. Hoppas jag.
 
Jo, jag ville ju visa de olika stegen i tovningsarbetet. För idag har vi tovat som bara den. Små söta tomteluvor blev det. Några stycken, i alla fall. Sen var det några (mina..) som blev mer stora & sladdriga. Men jag lär så sakteliga. Den sista blev ganska ok. Kul är det. Se själva. Hej & hå, såhär går det till. Man kardar i denna kardningsmanicken som är jäkligt tung att dra runt i början. Oj, oj, oj, så tungt :)
(Du är jättefin på bild, Karin. Tack för att du demonstrerar så bra hur det går till!)
 
Vi tvättade ullen också. Det luktade inte riktigt hallonsoda, men rent & fint blev det till slut.
Sen kommer vi till det roliga. Att tova. Såpa, hett vatten & kardad ull arbetas ihop till önskad form (eller typ den form det blir, med lite tur blir det något som liknar det man önskat- precis som med allt annat jag gör).
Mer än så får ni inte se. Det är ju lixom lite hemligt med klädkollektionen ;))
 
Ikväll har det varit silversmide. Har gjort klar en ring & börjat på ett nytt hänge. Men det får ni se en annan dag. Kom på att jag inte visat något från måndagens keramikugn som vi öppnade. Men det får vi också ta en annan dag. Ikväll är jag trött i kubik. Skall bara vända lite på alla små tomteluvor som står på tork, sen skall jag stupa i säng så jag kan studsa upp (jo, det lät ju bra...) tidigt i morgon & börja knacka till Diabastomtekroppar som luvorna skall sitta på. Det blir kuligt!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback