Svarta Bergen & omtanke i vas

Morgonens sjukgymnastikpass var plågsamt. Det straffar sig att stå med slipmaskinen i högsta hugg om dagarna. Skärpning med arbetsställning & pauser, ja jag vet. Nu är axeln tejpad så den skall lugna sig igen.

Ikväll har jag en sur sambo här. Han hade bestämt sig för att ge sig på ett eget Diabasprojekt. Ett större skål i Diabas. Flera dagar har han hållt på med den, urtjusig var den på väg att bli. Ikväll sprack den. Kanske han nu kan förstå min frustration när jag lagt mycket tid & arbete på en Diabas eller i silversmidet & det sedan skiter sig på slutet. Det är inte kul! Men efter någon dag (ok månad kanske ibland) kan man tänka att man lärt sig mycket på misslyckandet i alla fall.

Så vackert det var i Hägghult idag. Besökarna i Svarta Bergen fascinerades av Diabasen. Det var roligt att gå med som "guideelev", tack för det J-E! Konstverken beundrades, bl a Goro Suzukis hål som han för hand knackat ut ur en Diabas. Alla som försökt sig på att arbete i Diabas förstår hur svårt det är. Näst intill omöjligt skulle många säga. Men inte för Goro. Han är en av de japanska konstnärerna som kom till Ubbaboda symposiet och som valde att stanna, mycket pga av fascinationen av Diabasen. Han är inte bara grymt skicklig, han är också grymt ödmjuk, snäll & hjälpsam, delar gärna med sig av goda råd. Det är jag mycket tacksam för. Här en bild på Goros skulpterade hål. Bilden är från när jag gick konsthantverkslinjen, tjejerna på bilden är några av de härliga, kreativa klasskompisarna. En hälsning till er, hoppas ni har det bra allihopa!!


Ikväll kom min fina vän, konstnärinnan som jag har flera kul konstprojekt tillsammans med, hit med sin goa son. De hade med en bukett av omtanke. Lugnande örter att dofta på, om jag skulle vakna & oroa mig för morgondagens operation. En så vacker bukett och en så vacker omtanke:

Tack för all hjälp, jag kommer att sova som en sten!! Natti, natti!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback