Stenlängan i Vilshult

Idag fick vi en egen visning av stenmuséet Stenlängan i Vilshult. Många tack till guiden Thommy! Jag kan verkligen varmt rekommendera er att besöka Stenlängan i sommar under öppettiderna. Det var informativt, vackert & guiden kunde berätta mycket spännande historia. Vi fick även en film där vi bland annat fick se hur man arbetade medan man kranade upp allt från brotten och mycket annat intressant. Och så konst i Diabas. Vackert så ögonen nästan ville poppa ut när man såg den. Nu vet jag inte om & hur man får publicera bilder på andras verk, så jag vågar inte lägga ut bilderna här. Jag får helt enkelt tipsa er att är ni intresserade så åk dit!  Jag är lite osäker på namnet, men jag tror det var Stefan Traum som gjort många riktigt vackra saker där. Och så var där många vackra och skickligt gjorda skulpturer, vaser, ljusstakar och annat av konstnär Nils Rickard. Även Johhny Aronsson har ljuslyktor och skålar för försäljning och visning. Känns verkligen som en ära att få ha saker på samma ställe som dessa stora konstnärer. Enkla råa hängen i Diabas & med silverfästen var det som man beställt dit, i små handgjorda spånaskar.

Man kunde bl a se en vagn som bevarats från tiden då man med hästar fraktade de stora tunga Diabasblocken:

och så fanns där mycket annat spännande för den som är lite intresserad, uppbyggt i en miljö bland skärvor av Diabas i denna Blekinges största stenlänga:


Sen har vi hunnit med att jobba lite med tävlingsbidraget på kvällskvisten, börjar falla på plats nu. Är barnsligt ivrig att kunna visa er, men vi får vänta lite till.. Kul är det att jobba med, entusiasmen & energin blir lixom dubbel när man är två som brinner för det. Nu har vi även fått engagera våra män i det hela och deras entusiasm är kanske inte fullt lika stor som vår, men det beror nog mest på att det är ganska tungt & bökigt det vi behöver deras hjälp med.. Men vi är väldigt glada för hjälpen!
Hoppas alla mammor haft en fin morsdag! Min har varit toppen, min lille goe Max ställde upp & höll själv öppet för besökare här åt mig hela förmiddagen medan vi var i Vilshult. Tack Max!
Grattis på er, alla mammor!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback