1600-tals marknad

Fredagen började med pompa & ståt, salut med tidsenliga kanoner, fullt krig mellan svenska & danska soldater i vackra uniformer invigde årets 1600-talsmarknad & kolmilan tändes. Solen gassade & glittrade vackert över sjön. Många tyckte visst att det var för varmt, men för er som känner mig är det ju en självklarhet att jag bara njöt i fulla drag.
Här kommer den danska truppen marscherande:
 
Jag utlovade ju förresten bild på vårt Örkenedsvapen, med Orrarna & de tre granarna. Här se vapnet i miniformat på ett Diabashänge, målat av Karin Thuresson.
 
 
I mitt stånd hade jag celebert sällskap av herrarna kommunalråd, som delade ut Turistbroschyrer om kommunens olika attraktioner:
 
Marknaden bjöd på många trevliga inslag, bl a "Nisse" som gick omkring med sin tovade blå mössa & sitt magiska trollspö & lät oss önska saker som spöt sedan skulle uppfylla. Man fick inte berätta sin önskan, så nu får man vänta & se om han håller vad han lovat..
 
Karin gjorde en vacker skylt med info om våra kommande utställningar. Den första redan nu på lördag, därav mina kortfattade rader.. Mycket kvar att förbereda & jag tänker hinna med mer ikväll.
Färgen rann lite, men vi tyckte inte det gjorde så mycket, blev ganska effektfullt. På stubben placerade jag några av mina större pjäser.
 
Kvällen blev fantastisk med varmt & skönt väder, föredrag av Ann Jönsson (Göingehäxan), superbra musikunderhållning av Springtime Boys & vid kolmilan spelades det dragspel långt in på småtimmarna. Barnen fiskade & grillade vid sjön:
 
Dag två var det lite regn & lite svalare. Besökarna strömmade till under dagen. Alla lät nöjda, det var mycket välordnat med flera olika trevliga matserveringar osv.
 
Här är ett par bilder från mitt stånd:
 
 
Denna tjejen från tyskland med sin tama drake var också ett härligt inslag i vimlet:
 
Riktiga toppendagar & som grädde på moset gick försäljningen riktigt bra. Kul, kul. Men det innebär ju också att det nu gäller att jobba järnet inför kommande helg.. Därför får detta bli allt för idag.
  Förresten så tog min mamma en bild på mig, den kan ni ju okså få se. Hon är inte någon van fotograf & har gärna ett finger ivägen när hon plåtar, men eftersom jag inte är så bekväm med att vara med på bild var det rätt ok denna gången, ha, ha.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback