Vintrigt i Gylsboda

En strålande gnistrande vacker dag.
Jag tycker inte om kyla, men kan ändå se skönheten i vinterlandskapet.
När jag gick ut för att mata hönsen på morgonen stack solen fram bakom vår jordkällare.
När jag kom ner till stallet kom Flipper för att möta mig, med rimfrost på mulen. De andra hästarna var längre bort i hagen, men Flipper är alltid snabbast fram för att se om man har något gott med sig.
Sensi rusar på vår lilla väg, hon har inget emot snön & kylan.
Stackars lilla Lamm, ur snön tittar hon fram ;)
Det var bara ett litet uttryck för mina övningar på att rimma, julklappsrim.. Vi skall ha små paket under granen på söndag, för de mindre barnen. På dem skall det finnas rim så de kan ana vilken paket som kan vara lämplig. Det är en syssla som roat oss ganska mycket medan vi har försökt hitta på alla rim.. Det har blivit ett & annat som vi inte kommer att använda, speciellt när vi börjar bli lite lagom trötta.
 
Idag har jag packat ut från lokalen vi hade lanthandel i förra veckan. Max har varit duktig & skottat gångar vid transformatorn, så vi kan sätta igång imorgon med att fylla upp med ljusstakar, värmeljushållare & annat. Det ser ut som vi får en gasolvärmare också till hjälp att värma oss på söndag. Och vi kommer att ha en rejäl brasa utanför där man kan värma sig vid elden & av kokkaffet. Karin har varit på inköpsrunda & skaffat sådant som vi behöver till söndag. Ljus i mängder kommer det att gå åt. Och kaffe, hett kokkaffe att värma sig på.
 
Det var ett reportage i Norra Skåne idag om julrundan.
Där berättas bl a om de söta granarna som skall finnas ute på resp utställningsplats. De är målade av åk 1 & 2 på Örkenedsskolan, på material som Christer Bording tagit fram. Se så tjusiga de blev:
Ikväll skulle jag fortsätta fylla på förrådet med lussekatter. Plockade fram allt som skall till, smälte smör & skulle smula jästen som jag köpt idag. Då var den för gammal. Så frustrerande! Nu blir det inget bakat förrän jag varit uppe i byn igen. Hm. Vi skulle haft en liten lanthandel i Gylsboda!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback