Keramik

Ikväll har Max & hans bästa kompis varit med mig & gjort vars en sak i keramik. Härligt att se vilken kreativitet & skaparglädje de släpper loss när de får sätta fingrarna i leran. Många små figurer blev det som trycktes ihop & gjordes om, men en sak var gjorde de som skall brännas & glaseras. Raimo som jag så ofta refererar till var så bra på att plocka fram skaparglädjen hos barnen, vi hade keramikdagar när barnen fick göra små prylar som vi sedan raku brände. Sådana dagar som jag är säker på att Max alltid kommer att minnas. För er som inte hade glädjen att lära känna honom vill jag visa en bild på härliga Raimo Veranen:

Det är nu fyra månader sedan han hastigt gick bort, men han känns så levande när man hör hans godå råd i huvudet när man skapar. Titta på de glada små barnen han visar här, små keramikbäbisar som utstrålar sådan livsglädje. Nog lever fina Raimo kvar så länge de finns och påminner oss.
Som ni förstått har jag problem att få tiden att räcka till & snuddar ibland vid tanken att kanske man skulle inrikta sig mer på enbart Diabas & silver, men det är för mycket glädje i det keramiska skapandet för att jag skall kunna sluta med det. Och inspirationen kommer så lätt när man kan experimentera i olika material. Så jag fortsätter att flaxa än hit & än dit, testa nytt, experimentera. Så får det bli.
Dessa vänner är också en stor inspirationskälla.

Macko, Gibson, Flipper & Herkules, underbara hästarna. Mackogossen har stått modell te x till dessa:

I morgon kväll är det keramikande igen & då skall vi öppna en glasfusingugn där jag körde med lite småhängen & testade göra en stjärna. Blir spännande att se imorgon om den smält ihop som jag hoppas.
Ha det bra!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback