Ett hjärta och många tankar på kvinnodagen.

Internationella kvinnodagen. 8 mars. 
 
Många tankar i huvudet.
 
Fortfarande så mycket kvar innan världen ser ojämställdheten försvinna, på så många olika plan. Obegripligt. Både i Sverige, där vi sägs ha kommit långt, och i andra länder där det är fasansfullt lång väg kvar. Där kvinnor fortfarande inte får bli myndiga, precis som det var här ända fram till 1920. 
 
Många inlägg på sociala medier osv idag lämnar mig med funderingar och tankar. Det mesta handlar om att lyfta fram "starka kvinnor" och hylla "starka kvinnor" genom tiderna osv osv. Jag frågar mig, är det verkligen det som är det viktigaste? Att vi måste vara starka kvinnor? Handlar det inte mer om att varje kvinna skall få vara precis den kvinnan hon vill vara? Känsliga, empatiska kvinnor, är inte alla lika viktiga? Är det "svaga kvinnor"?! Eller är det tvärtom det som är starka kvinnor? Som är empatiska och kärleksfulla. Och spelar det någon roll? Alla är ju lika viktiga!
I nästa fundering frågar jag mig varför jag analyserar detta, skulle jag ha samma funderingar kring uttrycket om det handlade om "starka män"? Pratar vi ens om män i sådana termer? 
 
Det var bara lite av mina lösryckta tankar. Jag har inte tänkt klart. Naturligtvis har inte jag något facit. Men jag tycker det är viktigt att vi tänker efter, ifrågasätter. Stöttar och peppar alla människor att vara den de vill vara. 
Kärlek & respekt <3 
 
Smycket idag är inte som de jag brukar göra i Diabas & silver. Idag visar jag ett hjärta jag gjort i keramik, glaserat med röd glasyr. Och med en pärla i silver. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback