Orangutang i Diabas

Min kärlek till djuren syns tydligare i vissa skapelser än i andra. Ingen kan väl ålta bli att charmas av orangutanger. Ungarna är ju så extremt söta och så lika våra egna barn. Och nu är arten en av alla arter som riskerar att försvinna pga vår tanklöshet.
 
Denna Diabasskulptur tillägnar jag Orangutangerna och del av försäljningssumman skall gå till WWF s arbete för artens fortlevnad.
 
"Orangutangen räknas idag som en utrotningshotad art. När det tidigare fanns miljoner orangutanger på Borneo och Sumatra återstår idag runt 50 000 vilda orangutanger. Människan är det främsta hotet mot orangutangen. Genom att skövla regnskogen som orangutangen bor i försvinner orangutangens hem och möjlighet att hitta föda. En stor del av regnskogen skövlas illegalt och träet används till möbler och liknande, samtidigt som marken förvandlas till plantager. När regnskogen ersätts av jättelika palmoljeplantager tvingas orangutangerna ut i människoland i jakten på mat. På oljepalmsplantagerna ses orangutangen som ett skadedjur som äter upp de värdefulla oljepalmernas frukter och skott. Därför dödas ofta de orangutanger som tar sig in på plantagerna. Deras ungar tillfångatas och säljs på den illegala marknaden. Ibland exporteras de till andra länder i Asien där de används till underhållning, eller hålls instängda som husdjur." (Wikipedia)
 
Hjälp kan lämnas tex via:
https://gifts.worldwildlife.org/gift-center/gifts/Species-Adoptions/Orangutan.aspx
http://savetheorangutan.se
Är inte det en perfekt present för Alla Hjärtans Dag?! 
För den som föredrar ett smycke har jag några hjärtsmycken på lager också, så klart ;) 
 
När jag nu ändå är inne på ett av mina favoritämnen- djuren- så kan jag ju visa våra godingar, som alla visar rumpan när de mumsar frukosthö. Flipper till vänster är sonens, Gibson tillhör en kompis, Herkules är sambons häst & Macko, den gyllene Araben längst till höger, är min.
och lilla Lexi som vill vara med när jag gör min dagliga sjukgymnastik- fast hon har missuppfattat hur balansplattan skall användas..
Med det önskar jag en trevlig helg! 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback