Yin & Yang i Diabas & silver. Och omvända roller i mentorskapet..

Jag googlade för att finna betydelsen av Yin & Yang. På wikipedia hittade jag denna beskrivning:
  • Yin, det svarta, är den kvinnliga och passiva urkraften. Den symboliserar jorden och månen, det mörka, det kalla och det fuktiga, men även bergen och skelettet. Tigern anses vara den varelse, som allra mest förkroppsligar "yin".
  • Yang, det vita, är den manliga och aktiva urkraften. Den symboliserar himlen och solen, det ljusa, det varma och det torra, men även floderna och blodomloppet. Draken anses vara den varelse, som allra mest förkroppsligar "yang".
Jag förstår inte vad de menar med "den kvinnliga och passiva urkraften" resp "den manliga och aktiva urkraften",
men för övrigt tycker jag det är klockrent att använda Diabas till Yin, urkraft ur bergen.
 
Jag tycker symbolen är vacker. Fylld av harmoni. De kompletterar varandra. Ljust & mörkt. I en evig form. Runt, runt, delvis går de in i varandra. Som livet, som världen i stort. Alla behövs lika mycket. Ljus som mörk. Kvinna som man. Yin & Yang.
 
Minns ni mentorsprogrammet jag skrivit om, där jag som kvinnlig företagerska skall vara mentor till en adept som är en invandrarkvinna med en affärsidé hon vill förverkliga? Jag är stolt & glad över att få vara mentor till Hanan. Men egentligen är hon lika mycket mentor för mig. Hon har varit med om så mycket som jag lyckligtvis varit förskonad från. Flykten från krigets fasor i Syrien. Den svåra vägen till ett nytt och okänt land. Jag beundrar hennes driv och kunskap, hennes beslusamhet att bygga en ny tillvaro i sitt nya land. Tänk er att efter bara tre månader kunna konversera på ett nytt språk, så imponerande!
Här hälsar vi på Macko & de andra hästarna i stallet. 
Samtidigt som jag är full av beundran gör det mig arg att någon skall behöva utstå detta, att fly för sitt liv. Och ännu mera arg över människor som saknar empati och som tror sig veta hur det är. Så lite vi egentligen vet, vi som sitter i våra trygga hem!! Jag är så tacksam över chansen att få lära mer!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback