Diabassvärmare, fjäril i Diabas & silver

Jag tänker att jag kan inte göra ett insektstema utan att ha med en fjäril. Eller kanske flera. De har alltid fascinerat mig. De lövtunna vingarna med sina vackra mönster och färger. Vingar som bär dessa spröda varelser mycket långa sträckor. Tex Amiralfjärilen som kommer till oss runt maj varje år, som då flyger hit ända från sydeuropa. Visst är det fantastiskt?! Här ser ni min hyllning till dessa ljuvliga varelser. En fjäril i Diabas & silver, som slagit sig ner för en stunds vila på ett stycke Diabas.
Här återkommer vi till mitt dilemma, mitt motstånd till att förlita mig på lim i mina konstruktioner. Silverdelarna har jag naturligtvis lödat ihop. Och så har jag borrat hål i Diabasen, där jag sticker in pålödade "pinnar" i silver för sammansättning mellan Diabasen & silverdelarna. Så har vi då dedär spinkiga benen som vill vingla runt, de sitter i genomgående hål i Diabaskroppen. Lösningen blev att jag borrade små hål i bottenplatan som benen sticks ner i, så de hålls på plats. Kanske är jag lite lätt störd av mitt "förra liv" som maskiningenjör, så att klura på dehär små praktiska lösningarna tilltalar mig mycket.
Nu blev inte detta någon Amiralfjäril.. Det blev en Diabassvärmare. En synnerligen ovanlig art. Finns nog egentligen bara i ett exemplar ;) 
 
 

Kommentarer
Margareta Juhlin säger:

Helt underbara fjärilar! Dina konstverk blir bara bättre och bättre.
Kram

Svar: Åh, tack snälla för de fina orden!! Det värmer verkligen att höra! Kram!
Pia Lindberg

2015-11-03 | 19:30:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback