Ring med porfyr

Jag fick tag i några bitar älvdalsporfyr & när det nu bara regnar & regnar går jag in & gör en ring, så får skogssnigeln (från förra inlägget) vänta tills det blir bättre utomhusväder.
Som ni vet är jag heeelt insnöad på Diabas, men får ibland frågan efter smycken i tex porfyr. Det är inget som det kommer att bli mycket av, men ett & annat kan jag väl knåpa ihop. Porfyr är ännu hårdare än Diabas. Den kommer från norra dalarna och är en vulkanisk bergart som tom är ännu äldre än vår Diabas.
Såhär långt har jag kommit, ringen skall vara ställbar & jag håller på att göra en stenkista till den lilla porfyren.
Customers sometimes asks me if I never work in for example porphyry. I do love the Diabase and mostly stick to that. But as I came over a few pieces of porphyry I thought I´ll give it a try- but I´ll soon go back to the black again.
Porphyry is a volcanic rock thats even older than the Diabase. And it´s even harder than our Diabase. Since it keeps raining here I´ll stay in my workshop, doing some silversmithing. I´m gonna make a porphyry ring with flexible size. Here it is, work in progress.
 
 
 
Macko & Flipper gillar inte heller regnandet, de gick också in när jag lämnade dem i morse efter vår lilla promenix.
Macko and Flipper doesen´t enjoy the rain either. When I left them after our little walk this morning they went right back in to the open stable.
 
Ja, ja, jag VET att regnet behövs. Men jag tycker ändå det är blä när man inte kan står ute & jobba utan att bli kall & stel rälig :)
Well, ok, I do know that we do need the rain. But still, I don´t like working outside getting my fingers all stiff by cold yucky rain. 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback