Alla Hjärtans Dag. Stelt silverhalsband med polerat Diabashjärta.

At first, I´d like to welcome my new followers from different countries! That makes me really happy! I´ll write a little in english, so you can follow my work among Diabase stones and silversmithing and a little of my ceramic works. I´ll mark the english by thicker and italics letters, to help you find it in the swedish texts. The parts that I think might be interesting to you all, I´ll try to translate. Thank you for reading!!
Often my animales pops up to say hello, you will get to know my dog, cat, horses and chicken when you follow me here. Animals, environment and such things are very important to me. 
The pictures today are of my latest design of necklace, this piece is just finished. I will make more of them, with different shapes of the Diabase. I like the idea of the stiff necklace made all in one piece, made to open as you can see in one of the pictures. I wish you all a happy Valentines day!! 
 
I måndags började jag göra en höna på keramiken, lite större än de jag tidigare gjort. 
Ska bli intressant på måndag att se hur den artar sig när den börjat torka. 
Och så startade vi skröjen (första bränningen), där jag har två hönor med som skall glaseras på måndag, äntligen! 
Det är inte helt passande för mig med keramiken i det avséendet. Sätter jag igång med något vill jag göra klart det NU. Och det går ju inte med keramikens alla steg & väntan på långsam torktid. Men det är nyttigt, jag blir bättre på att låta det ta tid. Och det har jag nytta av i det andra skapandet också, att låta det ta tid.
 
Idag vill jag önska alla en fina Alla Hjärtans Dag. 
Hade det inte varit för min strulande nacke hade den varit helt perfekt här. 
 
Fick mig en tankeställare när jag fick besök av väldigt treviga långväga kunder i lilla verkstaden idag. De hade frågat efter vägen hit i en butik i Lönsboda, men där visste man inte om Lindberg Diabas & Silver. Det betyder ju att jag måste skärpa mig!! Trodde att man i närmorådet kände till oss vid dethär laget, men mer arbete behövs alltså även i marknadsföring på hemmaplan.  
 
Här ett hjärtligt halsband, dagen till ära. Tycker om modellen och tänker göra flera varianter på den, med olika former på Diabasen.
 
 
Den stela halsringen är gjort i ett stycke och går hela vägen ner i hänget. Bara längst ut på spetsen under hjärtat har jag lödat på en liten bit silver med större diameter, för att hjärtat skall stanna på tråden. 
I´ve added a thicker piece at the bottom of the heart, to make it stay on the silver thread.
 
 
Man öppnar den genom att häkta ur den raka delen ur "snurringen".
This is how you open the necklace.
 
 
Den häktas lätt tillbaka i stängt läge.
 
 
Ha nu en skön helg!!
Have a nice weekend!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback