Finbesök av skogens konung & specialuppdrag

Bilden på röjningsarbetarna i Svarta Bergen föll bort i förra inlägget, här är de i alla fall:
The picture of the four legged workers at the "Svarta Bergen" disappeared in my last blog, but here they are:
Ett annorlunda uppdrag fick jag för ett tag sedan. Jag fick frågan om jag kunde gravera ölglas med lite kantig, nästan grottmaninspirerad stil. Jag testade att köra med diamantstiften jag använder till att gravera Diabas & det fungerade.
A customer asked if I could engrave names in beer glasses in an angular, almost cavemanlike style. I tried with my diamond grinding pins, the ones I use for engraving Diabase, and it worked out well.
Idag har jag jobbat vidare så mycket jag hunnit med beställningar, öppnat för besökare i Transformatorn och så har det varit två grupper att guida i Svarta Bergen. En bra dag med många trevliga möten.
Today I´ve kept working on ordered stuff, had nice visitors in our art gallery and I´ve also given guided tours for two groups at the "Svarta Bergen". A good day, meeting with lots of nice visitors.
 
Ikväll blev det ett möte av det mera ovanliga slaget. Inte desto mindre trevligt. Det var en stor upplevelse. 
Först pratade jag med älgtjuren utanför tomten, sen klev den in för att smaka på äpplen på trädet.
Tonight I had the pleasure to have another, more unusual meeting. A very nice one and a big experience. At first I talked to the moose outside our garden, and so it just steped in to eat apples from the tree.
Jag fortsatt prata med honom medan jag gick närmare. Jag kan inte zooma med mobilkameran, så jag fick zooma genom att gå närmare.
I kept talking to him as I went closer. I can´t zoom with my mobilephonecamera, so I wanted to get closer.
Han tycktes inte tycka illa om det. Så jag fortsatte närma mig. Vilken upplevelse!! Jag gick för att öppna dörren till min verkstad för att ha en reträttväg ifall han skulle tröttna på att jag var så närgången. Jag vet ju att man skall visa respekt och jag skulle inte klandra honom om han kände sig provocerad av min oförsiktighet.
He didn´t seem to mind it. Yet I know that one should show respect and I opened the door to my workshop to have a way to retreat if he would get tired of my obtrusion. I mean, I couldn´t blame him.
 
Jag sa åt honom att han egentligen skall akta sig för människor och att det blir särskilt farligt för honom när älgjakten börjar. Han tittade och jag fick stor lust att klappa honom, han stod riktigt nära & lyssnade. Men så började han göra lite irriterade älgtjursljud & sänkte huvudet.
I told him to watch out for humans, especially when the hunting season begins. He stood there really close to me looking at me and I felt like giving him a pat. But so he started making irritated sounds, bending his head down. 
Så satte han av rakt mot mig. Ingen skugga skall falla över honom, det var ju verkligen mitt eget fel. Jag var lite för respektlös. Så jag fick kasta mig in i min reträttväg in till lilla verkstaden. Dit in kom han inte. Sista bilden blev ganska suddig, jag fick ganska bråttom :) Kan säga att pulsen var ganska hög där ett tag.
And he set of right towards me. It was really my fault, I failed a little in respect. So I had to throw myself into my retreat in to my little workshop. He couldn´t get in there. The picture is a pretty blurred, since I was in quite a hurry there :)
 
 
Åh, ett sådant ståtligt djur!!
Oh, what an imposing animal!!
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback