Silversmide & huvudvärk

Huvudet satte stopp för bloggande igår. Nacken har bestämt sig för att det är dags för några dagars haveri igen. Inte kul. Lyckligtvis väntade den till kvällen innan den protesterade riktigt, så besöket & silversmidet funkade. Men nu är det värsta modellen på huvudvärk här.
Besöket av tyskarna igår var iallafall trevligt och givande. När man bara kommer igång att prata går det ganska bra. Det går alltid att lösa när det hakar upp sig & man inte hittar de tyska orden. 
 
Överallt slås man nu av skönheten & färgprakten i naturen. Ibland undrar jag om naturen också blir lite förvirrad, när lupiner står i blom samtidigt som vinteräpplen antar sin djupt röda färg. 
 
Vi är inne i en period av planering för resten av detta året och nästa år, med utställningar & annat. 
Under tiden jobbar jag på med lite Diabas & silverabeten (när inte nackeländet sätter stopp för det..).
Eftersom det vi närmast diskuterar är en vinterutställning (på söndag har vi möte med en gallerist, håll tummarna för att det blir positiv utgång av det) ville jag göra en istapp i Diabas & silver. Då får jag anledning att damma av mina gamla mattekunskaper. Hur stor silverplåt & i vilken form skall jag såga ut, för att kunna forma en kon som passar mot konen i Diabas? Och se, det gick! En av herrarna på silversmidet hade dessutom ett bra knep att med hjälp av passare och linjal få fram måtten & formen, utan mina formler. Kul & intressant att lära nytt!
 
 
Nästa steg blir att löda ihop konen & forma till den efter Diabasen. 
 
Halsbandet jag lödade på tidigare i veckan är klart. Alla ringarna till infästningarna vid hänget har jag lödat ihop öppningen på, så de inte skall öppna sig.
 
 
Nu önskar jag er en trevlig helg!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback