Guidning & silversmide

Ett stort härligt glatt sällskap var det som jag fick guida idag i Svarta Bergen. Här kämpar de sig upp för att beskåda de stora konstverken. 
 
Sedan har jag jobbat med silversmide, ett hänge som sen skall kompletteras med en Diabasdroppe.
Sågat ut hjärtan i silver, hamrat mönster på ena hjärtat, lödat på tre öglor för fäste av kedja & Diabas och här håller jag på att vitkoka silvret. Man värmer då upp det, lägger det i syra, putsar & upprepar detta tre gånger. Man får då upp finsilvret på ytan så man får en blank hållbar silveryta. 
 
När jag tittar ut har jag upptäckt att det ofta är många fler djur i hönsflocken än vad där brukar vara. Det är vildkaninerna som börjat gå med hönsen. För något år sedan hade vi en liten vildkanin som blev så tam att den följde med hönsen in i hönsgården också. 
 
Det blev en dålig bild, män här är i alla fall en liten kanin, den grå klumpen till höger, snett bakom Diabashönan. 
 
Ikväll har personalklubben planerat för kommande utställningar. Stackars Karin har ett hårt jobba att övertyga mig om att de mera långväga utställningarna är en god idé.. Jag är ju en hopplös hemmamänniska- fast det är ju egentligen hon också. Det blir nog bra ;)
 
I morgon får jag besök av en tysk silversmed & en tysk illustratör, så nu får jag damma av skoltyskan.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback