Renoveringsarbete & brödbak

Ett renoveringsobjekt på gång i lilla verkstaden. Beställaren vill ha denna lilla tingest iordningställd så den kan hänga i ett halsband. Jag har börjat forma till en bärnsten som ersättning för det saknade blombladet och jag har gjort hål för ett fäste. Materialet är ovisst, så det känns vanskligt att värma på det, så jag vill undvika att löda.
 
 
Igår kväll smygstartades julen med årets första julbord. Vi var hos min syster- som är kock.. Det var gott, kan jag säga! Krävs inte så mycket mat idag :)
 
Ute faller snön med stora tunga flingor. Sensi kniper ihop ögonen när jag kommer & tycker att nä, idag är det soffväder!
 
 
 
Jag nämnde förut att jag skulle koka kolor. De var superenkla så ni får receptet:

Till ca 40 st

Ingredienser

  • 2 dl valfria nötter eller mandel
  • 100 g smör
  • 34 dl ljus sirap
  • 12 dl strösocker
  • Valfri smaksättning, tex 2 tsk malen ingefära eller 2 tsk kakao & lite chiliflingor eller egentligen precis vad man gillar.

Gör så här:

Rosta nötter/mandel i torr varm panna. Ta upp och hacka dem grovt. Smält smöret i pannan. Rör i sirap, socker och smaksättning. Låt koka på medelvärme 4–5 min till gyllenbrun färg. Blanda ner nöt/mandel hacket. Häll smeten på ett bakplåtspapper. Låt svalna och skär i bitar.

  

Idag skall pojkarna sälja hembakat vid julskyltningen, så idag har det varit brödbak.

    

Efter dett ser jag fram emot att kunna tillbringa morgondagen i lilla verkstaden & kvällen på keramiken!!

 


Kommentarer
Sandra säger:

Testade att göra kolan du tipsade om, den blev ju jättegod :D mumms!!

Svar: Vad kul att du testade & gillade den, Sandra! Man blir nästan förvånad över hur enkel den är att göra! Ha det gott!
Pia Lindberg

2013-12-08 | 22:59:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback