Nattfly & lite Diabasfakta

Hej på er! Idag har jag gjort mitt sista besök på folktandvården i Lönsboda, som tyvärr läggs ner trots massiva protester. Sorgligt. Denna fantastiska personal som varit oss trogna & hjälpt oss så mycket när vi behövt tandvård. Det blev ett minnesvärt sista besök med en riktigt smärtsam rotfyllning.

Sen har det varit trixande med hemsidan. Den som nu gäller är www.lindbergdiabas.se  För er som har någon av de gamla adresserna finns där nu också hänvisningar till den nya sidan.
På förstasidan uppdaterar jag med rött när jag inte är hemma i lilla verkstaden. Annars är det öppet för det mesta.

Igår lämnade vi vårt tävlingsbidrag med presentation & allt som vi pysslat med till tävlingen. Nu inleds en spännande väntan på juryns utlåtande. Håll tumarna för oss! Så fort allt är avgjort så vi får lov att visa våra alster kommer här bilder.

Jag har fortfarande jobbförbud efter käkbenstransplantationen, så det blir bara försiktigt småpysslande i verkstaden. Som tex denna lilla ovanliga sort av nattfly i mattpolerad Diabas & silver.



När jag nu inte får jobba med de större maskinerna för tillfället har sambon passat på att använda dem. Han arbetar med att bryta Diabas här i brottet i Gylsboda & känner därmed dess egenskaper väl. Han ville göra några skålar i Diabas och blev snabbt varse att det ofta kommer överraskningar i poleringsarbetet om inte innan. Flera större skålar blev skrot då sprickorna framträdde efter flera dagars arbete. Men nu har han gjort två skålar som är färdiga.



Här ser man tydligt skillnaden i Diabasen, där den vänstra är mycket finkornig och den högra har stora silvriga fjäll i strukturen. Den finkorniga är bruten långt ut i kanten av ådran, där massan kallnade snabbt när Diabasen bildades. Den med silverfjällen är bruten in mot mitten av ådran, där det tagit längre tid med avkylningen. Visst är det intressant! Sen är det en smaksak vilken man föredrar. Jag tycker att båda har sin charm.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback