Lokalt hantverk

Örkened är mycket stenigt & kargt. Det var svårt att livnära sig på det marken kunde ge och under tidigt 1900-tal var det många som begav sig till Amerika för att söka lyckan.  Det som starkt bidrog till att den omfattande utflyttningen avstannade & istället lät socknen blomma var brytningen av den svarta Diabasen samt spånkorgstillverkning.
Hantverket är en viktig del i vår historia, för mig är det mycket intressant att hålla det levande. Tyvärr finns det inte många kvar som behärskar tekniken att tillverka spånkorgar. Jag tycker det skulle vara roligt att på något sätt knyta ihop vår historia med Diabasen och spånkorgarna för att få ett riktigt genuint lokalt hantverk. Jag pratade med Lisbeth Carlsson som är spånkorgstillverkare och hon var snäll och hyvlade upp lite spånor till mig. Jag använde dem till att göra enkla askar till hängen. Inte att på något sätt jämföra med det genuina hantverket som spånkorgstillverkningen innebär, men iallafall ett sätt att låta spånorna komma till heders. Man använde dem förr även till att göra denna typen av enkla askar att förvara ost i. Min farfar var bonde, men många av hans bröder tillverkade spånkorgar.  Redan som tonåringar livnärde de sig på spånkorgstillverkning. Jag önskar att det är ett hantverk som skall leva vidare. Tyvärr behärskar jag inte tekniken, men skulle gärna vilja lära mig den. Istället för att använda bärkassar i plast är det både miljövänligare, praktiskare & trevligare att ha en ordentlig spånkorg.
Här har jag nu i alla fall riktigt göingska hängen i lika göingska askar:

Kommentarer
Lina säger:

Men vilken fin idé att använda spånask till dina vackra smycken! Och du....de där spånkorgarna är verkligen starka och bra till mycket. Min lilla dvärgkanin Stina hade en som transportbur när hon och jag varje skollov tog tåget till moster i Ulricehamn. Den funkade alldeles utmärkt! Sen fick hon bo i en hästbox i stallet...jisses, vad den kaninen fick resa :0) Jag släpade med henne på både tåg & buss, alltid i spånkorgen med lock. Jag har kvar korgen...lilla Stina dog nog när jag gick i 6:an eller 7:an.



Glad Påsk!

2012-04-04 | 22:49:37
Karin Thuresson säger:

Jättebra ide Pia! och vad fina de blev.

Stor kram Karin. Hör av mej om helgen.

2012-04-05 | 09:27:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback